Aliakbar Razmi; Sara Shahraki
Abstract
آزادی اقتصادی یا به عبارت دیگر آزادی افراد در مبادله و انتقال داراییهایی که از راههای قانونی بدست آوردهاند بر روی رشد اقتصادی جوامعی که نهادهای نسبتا کارا مانند ...
Read More
آزادی اقتصادی یا به عبارت دیگر آزادی افراد در مبادله و انتقال داراییهایی که از راههای قانونی بدست آوردهاند بر روی رشد اقتصادی جوامعی که نهادهای نسبتا کارا مانند امنیت حقوق مالکیت و هزینههای پایین مبادله که موجب افزایش رقابت می گردد، دارند، اثر می گذارد. این تحقیق در صدد بررسی اثر آزادی اقتصادی بر روی رشد اقتصادی با رویکرد مکتب نهادگرا و روششناسی لاکاتوشی است. علاوه بر این، به دنبال شناسایی مسیرهای این اثرگذاری نیز هستیم. مدل مورد استفاده در تحقیق، ترکیبی از مدل پویای وینهلد (1993) و مدل کارلسون و لاندستروم (2001) است که نمونه 57 کشوری را طی دوره 2000 تا 2006 بررسی کرده است. برای بررسی بهتر اثر نهادهای موجود در کشورها بر روی رابطه بین آزادی و رشد، کشورها به سه دسته کشورهای با کیفیت نهادی بالا، متوسط و پایین طبقهبندی شدهاند. نتیجه نشاندهنده رابطه مثبت آزادی و رشد اقتصادی با توجه به کارایی نهادهای موجود در هر جامعه است. دو زیر شاخص "امنیت حقوق مالکیت و ساختار قضایی" و "قانون کار و تجارت و بازار اعتبار" از زیر شاخصهای شاخص کلی آزادی اقتصادی موسسه فریزر که به عنوان نماینده آزادی اقتصادی در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است، اثر مثبت و معنیداری بر رشد اقتصادی دارند.
Aliakbar Razmi; Lotfali Azari
Abstract
حمل و نقل به عنوان حلقه اتصال بخشهای مختلف اقتصاد کشور از بخشهای بسیار مهم و زیر بنایی محسوب می شود، زیرا امکان بهره وری مناسب از منابع و استعدادهای اقتصادی را فراهم می ...
Read More
حمل و نقل به عنوان حلقه اتصال بخشهای مختلف اقتصاد کشور از بخشهای بسیار مهم و زیر بنایی محسوب می شود، زیرا امکان بهره وری مناسب از منابع و استعدادهای اقتصادی را فراهم می آورد، امکانات بالقوه استفاده از منابع دور دست را به طرز شگفت انگیزی به فعلیت می رساند، توسعه اقتصادی را به مناطق حاشیه ای و منزوی تسری می دهد و از طریق کاهش هزینه های تولید و توزیع و ایجاد زمینه برای رقابت سالم موجبات توسعه بیشتر اقتصادی را فراهم می نماید . به این دلایل سرمایه گذاری در زیر ساخت های حمل و نقل در اقتصاد های کنونی مرتباً رو به افزایش می باشد . سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل شامل راههای زمینی، ریلی، هوایی و دریایی و نیز تولید یا تهیه وسایط حمل و نقل است .
فعالیت های اقتصادی غیر رسمی ثبت نشده به دلایلی چون فرار ا ز مالیات و غیره امروزه در بیشتر کشورهای جهان وجود داشته و آثار مثبت و منفی با اهمیتی را بر مسائل اقتصادی و اجتماعی به جا می گذارد .شناسایی انواع فعالیتهای غیر رسمی حمل ونقلی در استان خراسان رضوی، اندازه، ارزش افزوده و میزان اشتغال زایی این فعالیتها موضوع بحث این مقاله می باشد .
بحث در این مقاله با تحلیلی از وضعیت بخش حمل و نقل استان در حسابهای منطقه ای آغاز و سپس تحلیل بخش حمل و نقل استان از دیدگاه بودجه خانوار،خانوار روستایی و شهری ارائه می شود و معرفی اجزای بخش حمل و نقل غیر رسمی در ا دامه خوهد آمد . پس از آن با برآورد تقاضای حمل و نقل، حجم فعالیتهای حمل و نقل غیر رسمی بار و مسافر را تخمین زده و در پایان در مورد ارزش افزوده و اشتغال بحث خواهیم نمود .